Muslimer vil have korset fjernet fra det schweiziske flag

En indvandrergruppe med base i Bern har opfordret til at fjerne det symbolske hvide kors fra det schweiziske flag, fordi det er et kristent symbol som “ikke længere svarer til nutidens multikulturelle Schweiz.”

Ivica Petrusic, vicepræsident for Second@sPlus, en lobby-gruppe, der overvejende repræsenterer muslimske andengenerations udlændinge i Schweiz (som i daglig tale er kendt som secondos) siger, at gruppen vil lancere en landsdækkende kampagne i oktober for at få de schweiziske borgere til at overveje at vedtage et flag, der er mindre stødende for muslimske indvandrere.

I et interview fra 18. september offentliggjort i den schweiziske avis Aargauer Zeitung, sagde Petrusic at korset har en kristen baggrund, og mens Schweiz’ kristne rødder bør respekteres, er det “nødvendigt at adskille kirke og stat”, fordi “Schweiz i dag har en stor religiøs og kulturel mangfoldighed. Man er nødt til at spørge, om staten fortsat ønsker at bygge på et symbol, som mange mennesker ikke længere tror på. ”

I interviewet sagde Petrusic at Schweiz har brug for nye symboler, som alle, også ikke-kristne kan identificere sig med. Som et alternativ til det nuværende schweiziske flag , foreslog Petrusic det tidligere flag fra den Helvetiske Republik (se billedet her), som officielt blev indført i 1799 og som bestod af grønne, røde og gule farver. “Disse farver svarer til Bolivia og Ghanas nuværende flag og vil repræsentere et mere progressivt og fordomsfrit Schweiz,” sagde Petrusic.

Forslaget om at ændre det schweiziske flag er blevet mødt med forargelse på tværs af det politiske spektrum, og vil med sikkerhed forstærke indvandringsmodstanden i Schweiz.

Sylvia Flückiger et byrådsmedlem fra det konservative Schweiziske Folkeparti (SVP) sagde at kravene er: “fuldstændig uacceptable. Med hensyn til vores schweiziske flag er der intet at ændre. Inden man får set sig om, vil de kræve endnu mere – at vi ændrer vores forfatning. ”

Marianne Binder, talskvinde for centrum-højre-kristelige demokrater (CVP) sagde: “Dette er netop hvad der manglede, at vi er nødt til at ændre vores flag. Det schweiziske flag er en del af den schweiziske identitet, netop fordi det byder alle der ønsker at blive involveret velkommen….selv indvandrere.”

Stefan Brupbacher, generalsekretær for de libertære Frie Demokrater (FDP) sagde: “Dette er det rene vrøvl. Det schweiziske kors er et yderst vellykket og værdifuldt globalt brand. Det er et symbol på succes og kvalitet. Vi vil holde fast i det i kærlighed til Schweiz. ”

Den muslimske indvandring i Schweiz har været et hedt debatteret emne de seneste år, og kontroversen om flaget vil med sikkerhed hælde benzin på bålet.

Den muslimske befolkning i Schweiz er mere end femdoblet siden 1980, og er nu oppe på omkring 400.000, eller omkring 5% af befolkningen. De fleste muslimer, der bor i Schweiz, er af tyrkisk eller Balkan oprindelse, med en mindre minoritet fra den arabiske verden. Mange af dem er anden-og tredje generations indvandrere, der nu er fast etableret i Schweiz.

Den nye muslimske demografiske virkelighed har øgetspændingerne på tværs af store dele af det schweiziske samfund, især fordi muslimer er blevet mere selvhævdende i deres krav om større anerkendelse af deres islamiske tro.

De seneste kontroverser giver næring til debatten om islams rolle i det schweiziske samfund, om hvordan man kan forene vestlige værdier med en voksende indvandrerbefolkning som har besluttet at undgå assimilation.

Domstole i Schweiz har været spækket med islam-relaterede tilfælde i de senere år. I et tilfælde vandt muslimske forældre en retssag fordi de havde krævet, at de kunne iklæde deres børn heldragter, døbt “burkinis,” under den fælles svømmeundervisning. I en anden sag, skabte en gruppe af schweiziske supermarkeder opsigt ved at forbyde muslimske medarbejdere at bære tørklæde.

I august 2009 fortalte den schweiziske Basketball Association en muslimsk spiller at hun ikke kunne bære tørklæde under ligakampe. I august 2010 blev fem muslimske familier i Basel hver idømt en bøde på 350 schweizerfranc ($ 420), for at nægte at sende deres døtre til svømmeundervisning for begge køn.

I september 2010 blev sekretæren for det muslimske samfund i Basel frikendt for offentligt tilskyndelse til kriminalitet og vold. Anklagerne var startet efter den 33-årige fremsatte bemærkninger i en schweizisk tv-dokumentar, om at den islamiske sharia-lov bør indføres i Schweiz, og at ulydige hustruer skal slåes. Dommeren sagde, at sagsøgte var beskyttet af ytringsfriheden.

I november 2010 godkendte schweiziske vælgere skrappe nye forordninger om udvisning af ikke-schweiziskw indvandrere dømt for alvorlige forbrydelser. Foranstaltningen opfordrer til, at den automatiske udvisning af ikke-schweiziske lovovertrædere dømmes for forbrydelser, der spænder fra mord til indbrud-og socialt bedrageri.

Også i november, sagde den schweiziske justitsminister Simonetta Sommaruga at godkendelse eller forlængelse af opholdstilladelser bør være tæt knyttet til bestræbelserne på at indvandrerne yder en indsats for at integrere sig. “Obligatorisk skolegang skal respekteres. Børn bør deltage i alle kurser. Undtagelser der sker af religiøse eller andre grunde, for eksempel i svømningundervisningen, bør ikke længere være muligt,” sagde Sommaruga.

I december 2010 foreslog Federal Kommissionen for Kvindeanliggender at islamiske burkaer og niqab’s skulle forbydes i offentlige kontorer og i offentlige skoler. Det regerings-udpegede udvalg sagde at forbuddet ville forhindre kønsdiskrimination.

I januar 2011 blev en 66-årig tyrkisk kvinde, som bor i Bern idømt tre år og seks måneders fængsel for at have tilskyndet faderen og brødrene til svigerdatteren til at udføre en “ære” forbrydelse mod hende for hendes “dristige livsstil.”

I maj 2011 samlede vælgerne i kanton Ticino i den italiensk-talende region nok underskrifter til at kunne lancere en folkeafstemning, der ville forbyde burkaer, niqab’s og andre islamiske hovedbeklædninger. Hvis folkeafstemningen bliver en realitet, vil det være første gang i Schweiz, at borgerne bliver spurgt om deres mening om burkaer.

Også i maj sagde dens chweiziske forsvarsminister Ueli Maurer at et nstigende antal schweiziske muslimer er under uddannelse i islamiske militante lejre i lande som Somalia og Yemen. I et interview med SonntagsZeitung avisen, sagde Maurer også, at i henhold til gældende schweizisk lovgivning er det svært at forhindre islamisterne i at indsamle penge.

I mellemtiden forventer man at en administrativ domstol i Bern vil udtale sig om skæbnen for en minaret i byen Langenthal. Minareter er tårne på moskeer, hvorfra muslimer ofte kaldes til bøn.

Muslimer i Langenthal, en by med en befolkning på omkring 15.000, havde fået tilladelse til at bygge en minaret fem måneder før et konstitutionelt forbud mod minareter trådte i kraft i november 2009, men modstandere af projektet siger at den tidligere godkendelse nu er ugyldig. Sagen arbejder sig stadig vej gennem det schweiziske retssystem.

I november 2009 afholdt Schweiz en folkeafstemning, hvor borgerne godkendte et initiativ til at forbyde opførelsen af minareter. Initiativet blev godkendt med 57,5% til 42,5% med ca 2.670 tusind vælgere. Kun fire af Schweiz’ 26 kantoner eller stater var imod initiativet, og dermed fik det en dobbelte godkendelse, der nu gør, at minaretforbuddet bliver en del af den schweiziske forfatning.

I juli 2011 afviste Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol to sager anlagt af muslimer imod Schweiz’ forfatningsmæssige forbud mod at bygge minareter.

Den syv-dommer store domstol i Strasbourg sagde, at man ikke ville køre en sag for dem, idet sagsøgerne undlod at vise, hvordan et forbud har skadet deres menneskerettigheder, og de derfor “ikke kan hævde at være “ofre” for en overtrædelse” af de europæiske menneskerettigheder.

Minaretforbuddet var et vendepunkt i debatten om islam i Schweiz.

Initiativet blev støttet af det konservative Schweiziske Folkeparti (SVP), som siger minareter symboliserer det muslimske samfunds voksende selvbevidsthed og intolerance.

SVP har beskrevet minaretten som et “symbol på et religiøst-politisk krav om magt og dominans, som truer – i religionsfrihedens navn – andres forfatningsmæssige rettigheder”

SVP har underbygget sin påstand ved at citere en bemærkning fra den tyrkiske premierminister Recep Tayyip Erdogan, der har antydet, at opførelsen af moskeer og minareter er en del af en strategi til at islamisere Europa. Den pro-islamiske Erdogan har hoverende udtalt: “Moskeerne er vores kaserner, kuplerne vores hjelme, minareterne vores bajonetter og de troende vore soldater”. Erdogan har også fortalt muslimske indvandrere i Europa, at “assimilering er en forbrydelse mod menneskeheden.”

I de seneste år er antallet af moskeer i Schweiz eksploderet, og der er nu over 200 moskeer og op til 1.000 bederum spredt over hele landet. Kritikere frygter, at moskeerne tilskynder et parallelt muslimsk samfund – og det er lige hvad islamiske fundamentalister har brug for.

Kilde: vinienco.com

9 comments

  1. C. Petersen

    Heinz Schultz.

    Det er så sandt som det er sagt! Muslimer har jo en praksis der ligger vor del af verdens syn fjernt, hvad såvel menneskerettigheder, ytringsfrihed som politisk styre angår.
    Når de ankommer som gæster, skal de ikke glemme at det er hvad de er, nemlig gæster i vort europa, og Nu er de så blevet ubudne gæster.

  2. J.Christensen

    Svar til P.H.Bering.
    Nej det har du helt ret i. Men måske deres dårlige samvittighed kunne vækkes om de har nogen.Men de kommer til at ligge som de har redt og vi andre må dele seng med dem.

    Muslimerne frygter korset,som djævelen frygter Jesus.

  3. Heinz Schultz

    Nu må muslimerne i Schweitz hellere begynde at passe lidt på. Husk på at Schweitz har gode gamle traditioner for folkeafstemninger. De kan jo pludselig risikere at der pludselig kommer en folkeafstemning om udvisning af samtlige muslimer fra al schweitzisk jord……………………….

  4. P.H. Bering

    Svar til J. Christensen:
    Hvad er det for politikere, du mener kan gøre noget? De er jo ikke et hår bedre end samarbejdspolitikerne under den tyske besættelse.

  5. J.Christensen

    Jeg undre mig om alle disse gode indlæg kun ender her på SIAD`s side,eller om de bliver sendt til vore politikeres e-mail adrs.
    Jeg har prøvet,men har ikke fået noget svar fra Redaktionen.Os der hver dag læser disse sider ved godt hvad klokken er slået,men kan ikke gøre andet end at forbande det hele.Det er politikerne der som de eneste kan gøre noget ved dette uvæsen

  6. Kirsten Madsen

    – Og de fredede små … undergraver Europa og europæisk identitet indtil det hele falder sammen og “freden er i hus”, hvis ikke der hurtigst muligt sættes ind med en effektiv bekæmpelse.

  7. P.H. Bering

    Tja… indtil de fremmede bliver mange nok.
    Man må jo ikke sige/skrive at de yngler som visse gnavere…det blev Mogens Glstrup vist endda dømt for at sige.

  8. hende

    Man må da håbe de besinder sig; -Islam kommer som en “tyv om natten” og det er mig ubegribeligt at et samlet Europa ikke kan se hvor mange og store problemer, det indebærer!? De VIL ikke integreres, de vil bare rette sig efter deres forbandede koran………! 😦 Og vil, at alle andre osse skal!?!
    Over my dead body………………….

  9. C. Petersen

    Jeg tror næppe at Schweiz vil gå med til den form for identitets-udslettelse. Slet ikke med landets historie.
    Hvis vi går ind for menneskerettigheder, virker det jo lidt dobbeltmoralsk at de kræver særlige hensyn til den tro der er i strid med såvel internationale konventioner som europæiske landes love.
    Skulle den slags mennesker repræsenterer fremskridtet i Europa. Det vanvittige forsalg er en storm i et glas vand og vil falde til jorden som en sten.