Læserne blogger: En vellykket demonstration

Ytringsfriheden under angreb - SIAD lader nu også læserne blogge.


DDL havde inviteret til en Counter-Jihad demonstration i Møllegade d. 31 Marts 2012. Der var mødt folk fra Norge, Sverige, Tyskland og England samt andre europæiske lande.

Som forholdsvis nyt medlem af SIAD blev jeg taget godt imod af de folk som jeg havde aftalt at mødes med i Århus. Hurtigt kom man som ”grønskolling” ind i et fællesskab som man ikke finder mange steder, specielt ikke på så kort tid.

Jeg ankom omkring 12:15 inde på århus banegård, da jeg er født og opvokset i Århus kender jeg byen rigtig godt, derfor besluttede jeg mig for at smutte forbi rådhuspladsen for at se, hvor mange der nu var dukket op til mod demonstrationen. Ved ankomsten nede i mølleparken omkring halv ét var jeg en af de få der var dukket op, dog mødte jeg personen som jeg havde en aftale med, vi smuttede op til en nærliggende kro for at få en kold cola + en varm kop kaffe. Vi satte os sammen med de andre ligesindede der sad på kroen. Der befandt vi os den næste halve time til tre kvarter, hvor der blev snakket om løst og fast – dog alt sammen noget som havde med dagens emne at gøre.

Da klokken var lidt over halv to, vendte vi snuden mod mølleparken. Der var nu dukket en del flere folk op, man var ikke i tvivl om hvem der stod der. Det var bl.a. Englændere og normænd som var ankommet. Ikke så kort tid efter vi var tilbage i mølleparken, ankom der en tysk bus med folk fra diverse steder sydfra.

Inden længe var demo’en ved at være forholdvis godt besøgt. Vi blev derfor, efter en kort instruktion, delt op i 2-mands hold. Strategisk blev vi placeret forskellige steder rundt om på pladsen så vi kunne være øjne og ører ude i parken.

Fra klokken 14:00 og frem til godt halv fem-fem foregik det hele stille og roligt, men desværre sov politiet og de blev overrasket af de autonome. Ikke mere end 2 min. Efter at de første tilråb var
blevet råbt, var vores gruppe samlet oppe ved talerbilen. I tvivlen over at politiet stod og sov, blev der skabt en del panik. Grupperne blev ukordineret og usammenhængende instruktioner kom der hele tiden fra den ene efter den anden – Englænderne var gået i en defensiv rolle, mens vi var gået i en mere passiv offensiv rolle, altså at vi holdt en offensiv linje dog uden at råbe skældsord ellerkaste med skyts af nogen art.

Der gik et godt stykke tid hvor vi efterspurgte om de resterende DDL’er og SIOE’er kunne blive smidt på et salatfad, bus – et eller andet vi kunne komme væk i. Der herskede stor forvirring bl.a. politiet da de autonome demonstranter kom i en stor flok fra vesterbro torv og ned mod mølleparken – Samtidig med at der kom demonstranter nede fra den anden ende af mølleparken.

På et tidspunkt var DDL og SIOE/SIAD trængt om i en krog sammen med politiet hvor vi havde Anti-demonstranter fra alle sider – Der blev lagt yderligere pres på politiet for at vi kunne blive kørt væk. Efter et godt stykke tid, ca. 1½ – 2 timer ankom der en bus til os, vi blev eskorteret ud af byen med blå blink og det hele. Der blev kastet ca. 2 flasker mod vores bus – dog ingen smadrede ruder som i den første E/DDL bus der kørte fra pladsen.

Da vi var kørt ca. 8 kilometer ud fra byen blev vi sat af på en tankstation – Stakkels hende der var på arbejde – Hun fik noget at se til.

Resten af dagen foregik med at snakke om dagen og se nyhederne, samt få et godt måltid mad samt en enkelt kold eller to. Jeg siger personligt mange tak til jer som har taget godt i mod mig – også jer som jeg mødte første gang i Lørdags. Tak til de personer som var så venlige at ”forbyde” mig at tage alene hjem hen omkring aftenen og var så venlige at forsyne mig med en soveplads.
Tak for den gæstfrihed jeg oplevede før, under og efter demonstrationen.

-Steffen Nielsen

One comment

  1. André Daner

    Det var præcis sådan jeg oplevede dagen, god, stemningsfuld og underholdene. Dejligt at se alle dem der kom langvejs fra. Festen bagefter i Padborg var prikken over i´et, og vi er mange der siger tak for god behandling og en fantastisk nat……..NFS. André Eiby . Danske Defence League.